Chlumec – Žandov – Žabák

Napůl trailová, napůl silniční cesta na úbočí Krušných hor. Z Chlumce do kopečka, a zpět. Zajímavý okruh s převýšením nějakých 350 m. Trasa je od Martina Stránského.

Trasa začíná v Chlumci, na křižovatce Příkré a Klidné ulice. Vyběhnete mezi baráky, směrem na východ k obci Žandov. Cesta zde je asfaltová a po cca 900 metrech Vás zavede, lehkým, mírným stoupáním, přímo od Žandova. Cesta není zrovna kvalitní, rozbitý asfalt, až jen udusaná hlína.

V Žandově je to s povrchem lepší – asfalt. Zahnete doprava, pak doleva a dostanete se na kraj obce, kde se vydáte po lesní asfaltce, až obyčejné cestě, táhlým stoupáním na sever.

Běžíte kolem Ždírnického potoka, který máte po levé ruce, stále do kopce až k samotě Ždírnice. Jsou to bývalé doly. Je zde i Dolní Ždírnický pramen, avšak před ním uhnete doleva, přes potok. Zde uděláte prudkou otočku směrem na jih.

Dostanete se na lesní cestu, a stále stoupáte. Po chvilce zatočíte doprava a běžíte po úbočí kopce, stále stoupajíc. Zhruba po 2,5 km stoupání se dostanete do nejvyššího bodu trasy (cca 590 m. n. m.). Poté, stále po stejné cestě, překročíte postupně tři ramena  Šotolského potoka.

U posledního ramene se dostanete k odpočívadlu U Žabáka. Je zde pramen, ale jestli je pitný, nevím. Odtud bude cesta už jen klesat.

Přístřešek u Žabáka
Přístřešek u Žabáka, autor: Verek Lipivsky (mapy.cz)

Dále, nyní jíž z kopce, běžíte po lesní asfaltce dolů, kolem Mravenčího vrchu, který obíháte zleva. Po cca 1,5 km minete odbočku na vyhlídku U Laviček, kterou stojí za to navštívit.

Vyhlídka u Laviček
Vyhlídka u Laviček, autor: Pavel Šimko (mapy.cz)

Z vyhlídky, pokud se k ní vydáte, doporučujeme vrátit se zpět na lesní asfaltku. Ta Vás povede nejprve západním směrem. Po cca 300 metrech se prudce stočí na východ a za stálého klesání Vás dovede zpátky do Chlumce, kolem Chlumeckého nádraží.